Tagungen

Internationale Tagung: Kunsthallen. Architectures for the Continous Contemporary in Europe and the US, am 2. und 3. September 2016 in Bern

Kunsthallen sind ganz besondere Orte. Hier findet zeitgenössische Kunst einen Raum des Ausdrucks und Möglichkeiten zur Präsentation. Im Gegensatz zum sammelnden Museum sind sie offen für neues, für Experimente und bieten jungen Künstlern eine Plattform, in der sie ihre Vorstellung von Kunst weiterentwickeln können. Die internationale Tagung widmet sich diesem besonderen Ort aus unterschiedlichen Blickwinkeln.

Im Juli 1968 umhüllen Christo und Jeanne-Claude die Kunsthalle Bern anlässlich ihres fünfzigjährigen Bestehens und im Rahmen der Ausstellung „12 Environments“ mit 2‘430 m2 weissen Polyethylenstoffbahnen – es ist das erste Gebäude in Europa, das von den Künstlern vollständig eingepackt wird.

Interventionen an und in der baulichen Struktur der Kunsthalle, wie Sol LeWitts Structures (1972), setzen sich auch knapp 50 Jahre später fort und befragen Gebäude und Institution gleichermassen. Die Kunsthalle Bern und ihr 2018 stattfindendes 100. Jubiläum bilden den aktuellen Ausgangspunkt der internationalen Tagung, die vom an der Universität Bern stattfindet. Die Kunsthalle steht, als Gegenmodell zum sammelnden Museum, für Freiheit und Novität. In ihrer Dynamik leistet sie einen essentiellen Beitrag zur Formierung zeitgenössischer Kunst.

Internationale Gäste unterschiedlicher Institutionen und Berufsfelder setzen sich kritisch mit der historischen Entwicklung und den politischen Implikationen, aber auch mit der gesellschaftlichen Verortung der Kunsthalle auseinander und diskutieren das Format Kunsthalle als kuratorisches Experimentierfeld, künstlerisches Material und Plattform des transatlantischen Austausches.

- English Version -

Interventions in the architectural structure of the Kunsthalle, such as Sol LeWitt’s Structures (1972) for example, continued during the following fifty years, leading to a constant and critical examination of both the institution and its building. The centennial of the Kunsthalle Bern in 2018 is the starting point for the international conference KUNSTHALLEN. Architectures for the Continuous Contemporary in Europe and the US, which will be held at the University of Bern on 2-3 September, 2016. In contrast to collecting museums the model of the Kunsthalle is characterized by freedom and novelty. Due to its dynamic concept, this institutional format contributes to the formation of contemporary art in essential ways.

The conference assembles international guests from diverse institutions and professional fields who will discuss the historical development, political implications as well as the societal positioning of the Kunsthalle. The institution’s role as curatorial field of experimentation, artistic material, and as a platform for transatlantic exchange will be examined as well.

Programm/Program

Friday, September 2nd
Universität Bern, Hauptgebäude, Hochschulstrasse 4, Lecture Hall/Hörsaal 220

Section I: Frameworks

9.00
Welcome and Introduction to Section I

9.15
Damian Lentini (Haus der Kunst, Munich): Performing the Kunsthalle

10.00
Susanne Neubauer (Freie Universität, Berlin): An Architecture of Touch: The Kunsthalle as a Place where Form has Shaped New Attitudes

10.45 Break

11.00
Bernd Nicolai (Universität Bern): The Wrapped Frame - Considerations about Art Gallery Architecture

11.45
Discussion

12.15 Lunch Break

Section II: Missions

14.00
Introduction to Section II

14.15
Darsie Alexander (Katonah Museum of Art, Katonah, New York): U.S. Kunsthallen and the Freedom to Not Collect

15.00
Sandra Zalman (University of Houston, School of Art, Houston, Texas): When Modern Art Was Contemporary: The Museum of Modern Art as Kunsthalle

15.45 Break

16.00
Maija Koskinen (Helsinki University): Kunsthalle Helsinki as an Artistic Battlefield of the Cold War in the 1950s and 1960s

16.45
Discussion

17.15 Break

18.15 Evening Lecture
University of Bern, UniS, Schanzeneckstrasse 1, Lecture Hall A003
Glenn Phillips (Getty Research Institute, Los Angeles): Exposing the Foundation of the Kunsthalle

Saturday, September 3rd, 2016
University of Bern, UniS, Schanzeneckstrasse 1, Lecture Hall A003

Section III: Explorations

9.00
Introduction to Section III

9.15
Thierry Dufrêne, (Institut national d'histoire de l'art (INHA), Paris): Donald Judd at the Kunsthalle in 1976: "Ideal Museum", "Local History" and "Timeless Permanence"

10.00
Beatrice von Bismarck (Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig): Institutionalizing Process or Ephemerality and its Discontents. Exhibiting in the late 1960s in Europe and the USA

10.45 Break

11.00
Diego Mantoan (Università Ca' Foscari, Venice): Mimicking the Space and Referencing Style. Young British Artists between the (Un)Myth of Kunsthallen and American Neo-Conceptual Trends

11.45
Discussion

12.15 Lunch Break

Section IV: Expectations

14.00
Introduction to Section IV

14.15
Nick Mauss (New York): Intervals and Voids

15.00
Kari Conte (International Studio & Curatorial Program (ISCP), New York): Revivifying the Past: Exhibitions and Institutions

15.45 Break

16.00
Julia Bryan-Wilson (University of California, Berkeley): The Matter of Nothing: Uncollecting Conceptual and Performance Practices

16.45
Discussion

17.15
Concluding Remarks

Contact:
olivia.baeriswyl@ikg.unibe.ch
www.ikg.unibe.ch

Die Tagung wird organisiert von der Abteilung der Moderne und der Gegenwart, Institut für Kunstgeschichte, Universität Bern, in Zusammenarbeit mit dem Kunsthistorischen Seminar der Universität Basel und der Kunsthalle Bern. Sie wird finanziell grosszügig von der Terra Foundation for American Art unterstützt.

This conference is organized by the Department for Modern and Contemporary Art History, Institute for Art History, University of Bern, in cooperation with the Institute for Art History, University of Basel and Kunsthalle Bern. It has received generous financial support from the Terra Foundation for American Art.

Konzept und Organisation:
Prof. Dr. Peter J. Schneemann, Bern
Prof. Dr. Eva Ehninger, Basel
Valérie Knoll, Direktorin Kunsthalle Bern

Die Tagung ist öffentlich und kostenlos und findet in englischer Sprache statt.

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